Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

מהו אילוף כלבים בגישות חיוביות?

אילוף כלבים בגישות חיוביות זה מונח קצת בעייתי, כיוון שיש כמה פרשנויות וכמה דרכים להבין אותו. אם תשאל חמישה מאלפי כלבים על אילוף כלבים בגישות חיוביות סביר להניח שתקבל לפחות 5 תשובות שונות.

ובכול זאת מה זה אילוף כלבים בגישה חיובית?

בגדול הכוונה היא לאילוף כלב בלי להכאיב לו (פיזית או נפשית) ומבלי להשתמש בחגורת חנק או דוקרנים שאלה חגורות שמכאיבות לכלב ולכן אינן נכללות בגישה החיובית.

אז מה כן נכלל בגישה חיובית

כשאנחנו מדברים על אילוף כלבים בגישה חיובית, אנחנו בעצם מדברים על חיזוק התנהגויות חיוביות. אנחנו מדברים על לרתום את הרצון הטבעי והסקרנות הטבעית של הכלב ולעצב באמצעותם התנהגות טובה ורצויה לנו. גישה זו כוללת מתן תגמול לכלב עבור התנהגויות רצויות לנו. תגמול יכול להיות חטיף לכלבים או מזון טעים אחר. זה יכול להיות גם ליטופים או מילות שבח או לתת לכלב צעצוע לשחק איתו. כל דבר שנחשב לבונוס מעבר לתנאי חייו הבסיסיים. יש לציין דברים בסיסים שמגיעים לכלב לא צריכים לשמש כתגמול. את האוכל שלו הכלב צריך לקבל בכל מקרה. כמו כן גם את המיטה שלו מגיע לו לקבל. אלו דברים בסיסים שלא נרצה למנוע ממנו לעולם על מנת לא לקבל כלב מדוכדך או אגרסיבי.

הרעיון הוא לצ'פר את הכלב מתי ואיך שנוח לנו (ולעשות את זה כמה שיותר ככה שהכלב מתרגל לצפות לאילוף). באופן זה, הכלב יכול להבין ולקשר בין הפעולה שהוא ביצע ובין התגובה החיובית שלנו.

זה אומר בין היתר שהצ'ופר צריך להיות נגיש כמעט כל הזמן, או לפחות לעתים קרובות, בייחוד בהתחלת האילוף. למשל כשיוצאים עם הכלב החוצה כדאי לקחת בכיס כמה חטיפים כדי שנוכל לצ'פר את הכלב ולתת לו פידבק חיובי על פעולות שאנחנו רוצים שיעשה. זה כמובן דורש השקעה. גידול כלב דורש השקעה, אלו לא דברים שקורים מאליהם.

דוגמאות נוספות לאילוף כלבים בגישה חיובית

פקודות בסיסיות

שב

מבלי להשתמש בכוח איך גורמים לכלב לשבת ? אפשר לעשות זה כך: יש להחזיק חטיף טעים ביד מעל הכלב באזור של האף ותוך כדי כך לומר את הפקודה שב. באופן טבעי הכלב יביט מעלה לעבר המזון וזה מכין את גופו לתנועת הישיבה. בשלב הזה יכול להיות שהכלב יתיישב (מעצמו). אם לא אז מה שצריך לעשות זה להניח יד על גבו התחתון של הכלב ולהפעיל מעט מאוד לחץ בזמן שאומרים את הפקודה. באופן זה אפשר ללמד את הכלב את הפקודה שב, וכמובן ברגע שהכלב מתיישב נותנים לו את החטיף.

באופן דומה ניתן ללמד פקודות נוספות, בעזרת תמריצים חיוביים שהופכים את האילוף לאפקטיבי עבורכם וטעים עבור כלבכם 🙂

תפריט נגישות