Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

איך לבנות קשר נכון עם הכלב

מה שחשוב לשים לב לב אליו בשלבים הראשונים של אילוף הכלב הוא כמובן חינוך לניקיון. זה פחות או יותר השלב הראשון של האילוף. אליו מתלווה לימוד פקודות כגון "שב" וארצה". חשוב לא לקחת את היחסים למקום אלים ולא נעים. ניתן לאלף כלב בצורה טובה על דרך החיוב ולהבטיח יחסים טובים בין הכלב לבעליו.

ניתן לומר שאילוף כלבים דומה במקצת לחינוך ילדים. יצירת התניות, פרסים על התנהגות טובה וגם גילוי וביטוי סמכות. איך מבטאים סמכות – יש דיעות לכאן ולכאן. החשוב הוא להבין את ההתנהגות הטבעית של הכלב – היא למעשה נובעת מאופן התנהגותם של להקות זאבים. כשהכל בסדר ואף אחד לא מעצבן את השני אז האווירה היא טובה, הרגשה של שייכות. מה קורה כשגור זאבים סוטה מדרך הישר ועושה משהו שהלהקה לא רואה בעין יפה? לרוב תגיע תגובה מיידית כגון נשיכה שמטרתה ללמד את הגור "אל תעשה את זה יותר".

אז כמובן שלא נלך וננשך את הכלב שלנו. אבל העיקרון של גילוי סמכות צריך להישאר, גם אם באופן הדיבור או בצורת ההליכה עם הכלב (לא לתת לו למשוך או להוביל) ובין אם מדובר בשעות ההאכלה (לא לתת לכלב לנהל את העניינים ולהפוך לבוס שלנו).

אילוף לעשיית צרכים מחוץ לבית

שוב, האתגר הראשון שבעלי כלבים מתמודדים איתו הוא בד"כ עניין עשיית הצרכים. אז איך מאלפים כלב להפסיק לעשות צרכים בבית? יהיה יותר קל להגיד איך לא: אל תצעקו עליו. לפעמים ממש מתחשק, כי הרי זה לא נעים למצוא "הפתעות" כאלו כשחוזרים עייפים מהעבודה. אם תכעסו ותצעקו הכלב לא יבין את המסר, הוא רק יפחד ויתרחק ממכם.

אפשר להיות אסרטיביים ולומר "לא" אם תפסתם את הכלב בזמן אמת. מיד לאחר מכן יש להוציא את הכלב לטיול בחוץ. כך הכלב יתחיל לקשר בין הדברים ולהבין שההתנהגות הרצויה היא עשיית צרכים מחוץ לבית. כמובן, כשהוא עושה זאת, שבחו אותו – מילה טובה וחטיף יתקבלו בברכה.

מתי אפשר להתחיל עם האילוף?

מגיל שלושה חודשים ניתן להתחיל לאלף את הכלב לעשות את ענייניו מחוץ לבית. האילוף יכול לקחת 2-4 שבועות. תלוי בעיקר בכמה שתשקיעו ותהיו עקביים.

האם ניתן לאלף כל גזע כלבים?

כן. דרגת הקושי משתנה בהתאם לגזע. גזעי כלבים שונים, יהיו שונים זה מזה גם באופיים. אילוף לעולם לא יהיה מושלם, גם אם הכלב צייתן ומכיר פקודות רבות, תמיד יכולות להיות הפתעות כי אחרי הכל מדובר בבעל חיים שמגיב להתניות ולא לרעיונות פילוסופיים.

האם כל אחד יכול לאלף כלב?

בד"כ כן. נדרשת בעיקר אהבה לבעלי חיים וסבלנות. זריזות, קור רוח, ואינטואיציה גם לא יזיקו.

תפריט נגישות