Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

הגור הגיע הביתה

מאת אורית נתן, השלבים הראשונים בחייו של הגור חשובים מאוד הן להתפתחות הבריאותית והן להתפתחות ההתנהגותית שלו. באחריותכם לתת לו את התנאים הנדרשים: חום ואהבה, מזון, ביטחון, אמון, חשיפה איכותית לכל מה שחדש לו ואינו מכיר, חיסונים ועוד.

הגדרת מקום בבית.
מיד עם הגעתכם הביתה עם הגור החדש, תצטרכו לקבוע מקום שיהיה מוגדר המקום שלו. באופן טבעי הגור יחפש את ה"מאורה", ירצה להיות מתחת לספה/שולחן. תצטרכו לבחור מקום שקט ונינוח אשר יקנה לו ביטחון. במקום שלו תמקמו את המיטה, כלי האוכל, צעצועים.
(יש גורים שפחות יתחברו למקום שבחרתם, לכן חשוב שלא להיות נוקשים בנושא ואם הגור בחר מקום אחר להעביר את המיטה לאותו מקום במידה וזה לא מפריע).

היכרות עם הבית.
בשלב הזה כדאי לתת לגור להכיר את ביתו באופן חופשי, יש לשים לב במיוחד שהסביבה הביתית תהיה מוגנת ככל האפשר, שלא יבלע וייחנק חלילה מחפצים קטנים, שלא יתקרב לחוטי חשמל מחוברים לקיר וכו'.

במידה ויש חדרים שאינכם רוצים שהגור יכנס אליהם חשוב להשאיר אותם סגורים תקופה ארוכה ולאפשר לו להיכנס רק בהשגחה.

היכרות ראשונית.
כדי להרגיל את הגור לבני האדם מומלץ להאכיל אותו מהרצפה (יש גורים שמפחדים מידיים), לשחק איתו בבית בכדור אבל בעיקר לתת לו מרחב אישי. במיוחד לגורים מפוחדים. הימנעו מלכפות עליהם מגע, חיבוקים וליטופים. חכו שהגור יהיה מוכן לזה. יכול להיות שייקח לו כמה ימים.

יש לשים לב ולהיזהר כשמרימים את הגור לידיים שמא יחליק ויפול (בעיקר לילדים קטנים). בכל מקרה מחויבת השגחת מבוגר אם יש ילדים עד גיל 5-6 בכל התקשורת עם הגור. באופן כללי, בקשו מהילדים שלא להרים את הגור.

ליטופים.
תמיד עדיף להגיש את היד מלמטה, מתחת לסנטר ולא מלמעלה מעל הראש. במיוחד אם מדובר על אנשים זרים. הושטת יד מעל הראש של כלב נחשבת לתנועה מאיימת כלפיו. אם לא יירתע נמשיך ללטף באזור הגב, כתפיים וחזה.
רק אחרי שהגור ממש רגיל אליכם ולמגע אפשר לנסות לגעת ברגליים והזנב, שאלו  מקומות מאוד רגישים.

תזונה.
מסוף היניקה ועד 6 ח' מומלץ להאכיל את הגור ב- 4-6 ארוחות ביום. מגיל חצי שנה ועד שנה – 2 עד 3 ארוחות ביום, מגיל שנה ומעלה 2 ארוחות ביום. כמויות – יש לתת עפ"י גזע/גיל ומשקל לפי מה שכתוב על האריזה של המזון.

לגורים שמסוגלים לאכול רגוע אפשר להשאיר את האוכל זמין כל הזמן עד גיל 4 חודשים ואז להגביל למנות.
שימו לב, יש גורים שיתקשו לאכול מזון מוצק וקשה, לכן מומלץ להרטיב את הכופתיות של המזון עד שיתרככו.

מומלץ להאכיל את הגור מזון ששני המרכיבים הראשונים הינם בשריים ולא ממקור צמחי. שכן, השנה הראשונה היא שנת גדילה וחשוב מאוד שטיב המזון יהיה איכותי.

אנא הימנעו מההתחלה מהרגל שקיים בחלק מהבתים – לתת לכלב לאכול שאריות מזון של בני האדם המלאים בשומן ותבלינים שיכולים להזיק לכלב. ניתן לתת לגור שאריות מזון טריות ללא תבלינים אם מאוד רוצים בזמן הארוחות שלו בלבד או בזמן אילוף.

שגרה יומית.
חשוב להרגיל את הגור לסדר יום קבוע והארוחות הן חלק ממנו.
ברגע שאפשר לצאת ולטייל חשוב לשמור על 3 טיולים גדולים, בבוקר, אחה"צ ובערב ועוד טיולים קצרים לפיפי בלבד לפי היכולת שלו להתאפק בבית. ככל שתוציאו אותו יותר להתרוקן בחוץ כך הוא יהיה מחונך לשמור על בית נקי מהר יותר.

חשוב לקבוע סדר יום מוגדר כשגרה: טיולים, האכלה, משחק, טיפוח, אילוף. תגדירו מי המטפל העיקרי ותחלקו חלוקת מחויבויות בין בני הבית.

עקביות בין בני המשפחה.
חשוב שיהיו הסכמים ברורים המוגדרים על ידי כל בני המשפחה. צריך לדעת מראש מה אסור ומה מותר, לדוגמא: חדרים אליהם מותר לגור להיכנס, האם מותר לעלות על הספה/על המיטה. הכללים צריכים להיות מכובדים ע"י כל בני המשפחה ולא רק ע"י חלק מהם כי אחרת הכלב יתבלבל ולא יבין.

הולכה בטיולים.

הולכה עם קולר ורצועה – כדי שלא יתנגד בשלב שתתחילו לצאת החוצה אפשר כבר להרגיל את הגור אליהם בהדרגה בהיותו עדיין בבית.
חשוב מאוד ללכת בטיולים בקצב של הגור ולאפשר לו לרחרח כמה שיותר ולהכיר את הסביבה שלו על מנת שירגיש בטוח.

קחו חטיפים לטיולים ותגמלו אותו על התנהגויות רצויות כמה שיותר. תגמלו בנדיבות שיזכור שהיה משתלם להקשיב לכם.

הרגלה לפעילויות שונות וחשובות.
הרבה נוטים לקחת כמובן מאליו את היכולת של גור לקבל סירוק, מקלחות, בדיקה וטרינרית, טיפוח ועוד ולא עושים הרגלה הדרגתית ולא משקיעים זמן ללמד אותו לאהוב את הפעילות כדי שיהיה קל לבצע אותן בעתיד.

סירוק – הרגילו אותו למברשת בעדינות ולמדו אותו שהוא מקבל המון חטיפים בזמן הסירוק. הקפידו על פרקי זמן קצרים מאוד בהתחלה עם המון חטיפים עד שיתרגל לפרקי זמן ארוכים יותר בהדרגה.

אמבטיה –אם תעשו אמבטיה בבית ולא במספרה חשוב שתתבצע באווירה נעימה, טמפ' נעימה ולא בכוח. מומלץ לתת חטיפים במהלך האמבטיה או למרוח חמאת בוטנים על דופן האמבט שילקק בזמן המקלחת.

חשוב לרחוץ אך ורק עם שמפו של כלבים ולא של בני אדם שכן זה פוגע בשכבת השומן שיש לכלב מתחת לפרווה.

בתקופה זו תזדקקו לסבלנות רבה, שכן אתם עכשיו לומדים לתקשר אחד עם השני והאמון ביניכם נבנה והגור אינו מכיר את כל הכללים.
על כן חשוב לא לכעוס ולא לצעוק, אתם צריכים לתת לו חום ואהבה וללמד אותו לסמוך עליכם באמצעות תהליכי למידה טובים וברורים גם לו.

הכוונה נכונה בשלבים מוקדמים תמנע בעיות גדולות בעתיד!

אשמח ללוות אתכם בשלבים הללו בבית דרך אחת מתכניות חינוך הגורים שלי.

השירותים שלי:

  • טיפול בבעיות התנהגות בגזעים קטנים, כגון: בעיות צרכים, הרגלים נכונים, תוקפנות ועוד.
  • חינוך גורים מגזעים קטנים.
  • לימוד תקשורת נכונה עם כלבים.

אזורי עבודה:

  • נס ציונה, רחובות וראשון לציון.
  • מושבים בסביבה.

תפריט נגישות