Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

אילוף כלבים עם קליקר

אחד השלבים החשובים ביותר באילוף הכלבים הינו יצירת ההתניה הראשונית שאומרת: "יש אירוע כלשהו שאומר שתכף תקבל פרס". ההתניה הזאת נוצרת באמצעות הקליקר – מכשיר קטן שבאמצעות לחיצה עליו יוצרים צליל "קליק קלאק". מדובר באחד האמצעים הפופולאריים כיום לניהול תהליך אילוף הכלב.

שלב "ההטענה"

מדובר בצעד הראשון בתהליך האילוף, שבמהלכו עליכם להעביר לכלב את הרעיון שלצליל של הקליקר משמעות חשובה עבורו. המשמעות הזאת תהפוך עם הזמן למורכבת ומגוונת יותר, אך לאחר שהרעיון הראשוני הועבר, זה נעשה הרבה יותר פשוט. הכלב שם לב לצליל של הקליקר מהר מאוד. במידה ותתחילו לעשות קליק – ולאחר מכן לתת לכלב פרס קטן, הוא ירצה מאוד שתקליקו בקליקר. ומכאן נוצרת ההתנייה השנייה, שאם הכלב יעשה את מה שאתם מלמדים אותו (למשל – ייגע במשהו עם האף, פעולות ממש פשוטות בתור התחלה) אז הוא יקבל פרס.

האלטרנטיבות של קליקר ויתרונותיו

בסך הכל, הרעיון של הקליקר הינו פשוט ובסיסי ביותר, וגם פקודה מילולית יכולה למלא את התפקיד שלו. הייחודיות והיתרון של הקליקר הינם בכך שמדובר בפעולה מאוד נקודתית ומובהקת, כלומר שאי אפשר לבצע אותה בטעות ולבלבל את הכלב. חשוב מאוד לתת לו את הפרס בכל פעם שנשמע הצליל של הקליקר, אפילו אם זה נעשה בטעות ולא מתוך מטרה להמשיך את תהליך האילוף. הצליל והמראה הייחודיים של המכשיר יאפשרו לו לתפוס את התפקיד הדרוש לו בזיכרון ובתודעה של הכלב ולאפשר ליצור את הבסיס האיתן ביותר עבור תהליך אילוף פורה ונוח.

למי מתאימה שיטת אילוף זו?

קליקר טריינינג היא שיטה מצוינת לסימון פעולות מסוימות ולהנחלת ההתניות הדרושות ולהתחיל לכוון את הכלב לעבר הפעולות וההתנהגויות הרצויות. חשוב מאוד להיות עקביים בדרך הפעולה ולבחור בכלבים שקשובים לבעליהם ומעוניינים לזכות בהערכה שלהם. באופן כללי, הזמן האידאלי להתחיל הוא כשהכלב עודנו גור. ככל שמתחילים מוקדם יותר את האילוף – כך יותר קל לגדל כלב שמגיב בקלות לקליקר ולומד דרכו דרכי התנהגות חדשים ונכונים.

חסרונותיו של הקליקר

החיסרון האפשרי של הקליקר זוהי חוסר היכולת ליצור את האינטראקציה הרצויה עם הכלב במקרה שהמכשיר אבד, נשכח בבית וכו’. כמו כן, לקבלת תוצאות מיטביות עדיף לעשות מספר שיעורים קצרים באמצעות הקליקר ולא שיעורים ארוכים. שיטה זו מתאימה לשיוף התנהגויות קיימות, ויש לקחת בחשבון שהכלבים שילמדו הכי טוב בשיטה זו הינם אלה בעלי האופי הרך, עם כלבים אגרסיביים ובעלי ביטחון עצמי מופרז יש לנקוט בשיטות משולבות, כלומר לא רק לתת צ’ופר כשהכלב מצליח – אלא גם לדעת להעניש אותו בהתאם לחומרת העברה כאשר הוא לא משתף פעולה.

תפריט נגישות